Eerste week in Zweden - Reisverslag uit Växjö, Zweden van koeninzweden - WaarBenJij.nu Eerste week in Zweden - Reisverslag uit Växjö, Zweden van koeninzweden - WaarBenJij.nu

Eerste week in Zweden

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg

21 Januari 2011 | Zweden, Växjö

Hoi,

Op dit moment ben ik aan het studeren voor mijn tentamen die ik op maandagochtend heb in Göteborg (dat is maar 3 uur hiervandaan:P... heb ook een overnachting in een hotel daar). Dus dat is niet zo heel interessant. De rest van de week was daarentegen wel erg leuk en ik zal proberen om een korte impressie te geven.

Eerst nog even de introductie. Deze stelde zondag niet zo heel veel meer voor. Er was nog een marktje met spullen die waren achtergelaten door de vorige studenten en voor de rest waren het meer officiële praatjes. De fika erna was wel leuk trouwens.

Daar zijn ze hier helemaal weg van trouwens. Fika is eigenlijk gewoon wat gaan drinken met iemand. Het is een beetje te vergelijken met het Nederlandse 'op de koffie gaan'.

's Avonds was er nog een feestje op de corridor boven ons. Ik weet nu al dat dat niet echt speciaal is, want ik geloof dat er al vier zijn geweest deze week! Ik was er heen geweest met de Duitse Anja en Coline. Samen met Anders (Zweed), Ashlea (Amerikaanse) en Negin (Iraanse) zijn dat de huisgenoten waar ik het meest mee optrek.

Verder ben ik nog naar Stallarna (een van de twee pubs op de campus) geweest en gaan poolen met Paul en Laurens (die ik ook in het vliegtuig al tegenkwam). Met hen trek ik sowieso hier best veel op.

De colleges zijn ook al begonnen. Ik heb nu Marketing Strategy en mijn eerste les Zweeds gehad. De introductieles Zweeds was een grote flop, want het enige wat de docent deed was namen oplezen:P Hopelijk zijn de volgende lessen interessanter.

Vanmiddag heb ik mijn twee koffers opgehaald bij Schenker in Växjö, die in een vrachtwagen van NL naar Zweden konden worden gebracht. Johan, bedankt hiervoor! Toen ik aan het sjouwen was met de koffers, stopte er een auto... Kwam er een oude man vragen in gebrekkig Engels of hij mij kon helpen. Dat is wel echt typerend voor de Zweden. Heel gastvrij!

Hopelijk rijden de treinen zondag, want ik heb al van een paar Zweden gehoord dat de treinen niet echt te vertrouwen zijn... Vooral niet als er nog veel sneeuw ligt. Moest op de een of andere manier, gelijk aan Nederland denken;)

Hej då,
Koen

Ps: Ik heb wat foto's (oa van de kamer) bij het vorige reisverslag geplaatst.

  • 21 Januari 2011 - 23:13

    Ralph:

    Koenjo!!!!
    Goed om te horen dat t goed gaat jum!
    Je kamer ziet er trouwens ook wel relaxed uit en un eigen douche kan nooit kwaad ;)
    Maar dat laatste snapte ik niet in je verslag. Slechte ov en jij moest aan Nederland denken??? Raar...

    NTB!!!

  • 21 Januari 2011 - 23:14

    Ralph:

    Ow en succes met je tentamen!!!!

  • 21 Januari 2011 - 23:23

    Marleen:

    Koooeeen!

    stalker Ralph was er natuurlijk weer als eerste bij! :p Maar leuk leuk, je kamer en douche ziet er inderdaad goed uit. Good luck met je tentamen en veel plezier met de fikaaa's!

    Xx

  • 22 Januari 2011 - 06:34

    Eric:

    zal wel makkelijk zijn, feesten, nieuwe indrukken en tentamens leren;-) ziet er allemaal best strak uit je kamer en de hal! nice! succes met leren en veel plezier.

  • 22 Januari 2011 - 10:33

    Ingrid:

    Ik ben wel jaloers op die sneeuw! Maar ja, daar liggen toch ook geen bergen.
    Als die treinen zondag niet rijden, toch maar weer met je koffers op straat gaan staan dan.
    Auto huren? Maar zal op zondag ook niet meer gaan.
    Hopelijk zit je niet voor niets te leren in ieder geval. Succes maandag. En daarna weer veel plezier.
    x mama

  • 22 Januari 2011 - 11:09

    Jan-Henny:

    Hoi Koen
    Hartstikke tof om jou berichtjes ook te lezen,dat je het wel naar je zin zou hebben dachten we al.
    Heel veel succes met je tentamen en zeker ook een goede reis!
    De kaart heeft ook al een plaatsje gekregen zien we.
    Groetjes Jan-Henny

  • 22 Januari 2011 - 13:33

    Josien:

    hihi die koen, een weekje in zweden en nu al je correcte nederlands kwijt (tentamen dat, niet die)! :p haha, maar mooi dat je het daar naar je zin hebt! Waarom moet je eigenlijk naar Göteborg voor je tentamen? Ik ben echt jaloers op je sneeuw, zit ik hier in de regen! Ohja, en je kamer is natuurlijk ronduit belachelijk hahaha:p Geniet ervan!
    Xx

  • 22 Januari 2011 - 13:46

    Inge:

    Klinkt allemaal goed Koen!! Succes met je tentamen, als je er komt met de trein....

  • 22 Januari 2011 - 15:56

    Oma En Opa Nuenen:

    Mooie kamer met veel kasten. Daar kun je alles in kwijt , er zitten toch deuren voor!!!Veel succes maandag en een goede reis. Het is te hopen dat de treinen daar geen vierkante wielen hebben zoals bij ons destijds(of misschien nog).
    Groetjes,
    Oma en Opa

  • 22 Januari 2011 - 18:36

    Vul Hier Je Naam In.:

    Ha Koen,

    Ziet er geweldig uit krl mooie kamer en er ligt een goed pak sneeuw.

    Veel suc6 met de examen maandag.

    Gr. Mikey

  • 23 Januari 2011 - 15:29

    Fam.Daamen:

    Hoi Koen,

    Veel succes met je tentamen morgen, maar dat gaat je vast lukken.
    Wij gaan zo even op de fika bij opa en oma

    groetjes van ons allemaal

  • 24 Januari 2011 - 20:52

    Marian:

    Hey Koen. Heb je je examen goed gemaakt? Hopelijk ben je er kunnen komen. Mooie kamer trouwens.Die twee extra koffers snap ik nu, nu ik die kasten heb gezien.Veel plezier nog
    Grt tante Marian

  • 24 Januari 2011 - 22:50

    Koen:

    Hopelijk wel! Ik heb er gelijk maar een korte citytrip van gemaakt, het is na Stockholm namelijk de grootste stad van Zweden. Toen had ik het leuke idee om naar het Volvo-museum te gaan, maar die was elke dag open... behalve op maandag. De treinreis was daarentegen wel erg mooi!

  • 25 Januari 2011 - 15:11

    IMO NSM:

    Hej Koen!
    Heel herkenbaar, al die Zwödse dingen in jouw verslag :-) ! Al morotskaka gehad bij je fika? Veel succes en vooral plezier verder! Groet,

    Simone, Kai en Peter

  • 26 Januari 2011 - 09:27

    Ellis:

    Hoi Koen,

    Is het gelukt met het maken van je tentamen? Ik hoop dat het allemaal goed is gegaan. Het is leuk om te lezen wat er daar in Zweden allemaal gebeurt. Ik ken het alleen vanuit boeken en dat zijn dan ook nog van die thrillers waar de ene gruwelijke moord na de andere plaatsvindt. Goed te horen dat het ook anders kan.

    Groeten, Ellis en Michel

  • 27 Januari 2011 - 17:24

    Lincey:

    Hee Koen!!
    ik heb nu pas je nieuwe reisverslag ontdekt! stom!
    Maar relaxte foto's man, leuk! Ruime kamer, mooie gang: geen hoogeveldt. En fika dat klinkt echt heel hipper dan koffie drinken! Hoe was je tentamen gegaan? Ook goed gegaan met de trein enzo/
    Tot skypes!

    xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 29 Januari 2011 - 10:50

    Marieke:

    Koen!
    Leuke reisverslagen! Sorry, ik hoorde dus net als Lincey ook pas deze week dat je een waarbenjij.nu bijhoudt dus heb alles vandaag pas gelezen. Je schijnt er wel een berichtje over gestuurd te hebben via facebook, maaar daar doe ik dus (nog) niet aan.. maar miss dan toch maar even aanmaken, haha. Maar het klinkt gesjelligg! :p fijn om te horen! En het tentamen? Of wil je er nu niet over praten? :p ook fijn dat je zulke leuke huisgenoten hebt en de heftige gangfeesten ook in Zweden gewoon vervolgd kunnen worden! Je kamer ziet er ook goed uit en die klerenkast, héééérlijk! haha, geniet ervan en succes met je vakken ook! Liefs x

  • 29 Januari 2011 - 15:14

    Rosa & Hilde :

    <3

  • 06 Februari 2011 - 17:34

    Oma En Opa Nuenen:

    Gaat het nog steeds goed met de studie en de randvoorwaarden.....!@!!
    Ik zag net dat het bij jullie de komende nacht -16 gr. gaat worden. Een extra deken kan wonderen doen. Hier alles ok. Woensdag de 15e gaat bij Oma het gips eraf en vrijdag laatste oogcontrole en dan is alles weer letterlijk en figuurlijk .....het oude??!
    Veel succes,
    Oma en Opa

  • 16 Februari 2011 - 21:03

    Eus:

    Ha Koen,
    Alles goed gegaan in goteborg? Wie ver reist moet wel wat meer verhalen vertellen.. ;-)
    Inspirerende kamer! Misschien een Afellaytje op de muur schilderen?
    Die zit nu op de bank overigens. Ik zit Ars-Bar te kijken. Fantastisch voetbal!
    Temperatuur bij jullie is nog wel stevig onder nul. Weekend was er nog een schaatswedstrijd ergens in Zweden. Zag er wel mooi uit!
    Veel plezier!
    Groeten namens de dames hier ook.

  • 16 Februari 2011 - 22:43

    Koen:

    Zal morgenochtend weer eens een verhaaltje typen... wordt inderdaad wel weer tijd!
    Heb net de wedstrijd gekeken met een Barcelona-fan en een fanatieke Engelsman. Dat was misschien wel net zo spectaculair als de wedstrijd!
    Het ijs is hier niet zo goed, dus ik denk dat die wedstrijd iets noordelijker gehouden werd. Hier wordt het nu afgeraden het ijs op te gaan.
    Hej då!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Växjö

Studeren in Zweden

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2011

Back home

26 April 2011

Vår i Sverige

17 Maart 2011

Lapland, visite (en de rest van de maand)

17 Februari 2011

Dett är vinter och kallt

21 Januari 2011

Eerste week in Zweden

Actief sinds 27 Dec. 2010
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 19135

Voorgaande reizen:

14 Januari 2011 - 10 Juni 2011

Studeren in Zweden

Landen bezocht: