Vår i Sverige - Reisverslag uit Växjö, Zweden van koeninzweden - WaarBenJij.nu Vår i Sverige - Reisverslag uit Växjö, Zweden van koeninzweden - WaarBenJij.nu

Vår i Sverige

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg

26 April 2011 | Zweden, Växjö

Hej hej,

Ook in Zweden is de lente eindelijk begonnen. Na 3 maanden met sneeuw en kou is het eindelijk tijd om zonder jas naar buiten te kunnen gaan. In Zweden, en vooral hier op de campus, gaat iedereen dan naar buiten om te barbecuen en buiten te vertoeven. In de afgelopen week heb ik dus ongeveer elke dag hamburgers gegeten van de bbq en het Zweedse spel Kubb leren spelen. Een erg leuk spel met houten blokken die je om moet gooien... Zo simpel als het klinkt is het ook:P

Nu het weer beter is geworden is het ook schitterend om hier om de meren te wandelen/hard te lopen. Ook wordt er vrijwel elke dag buiten gevoetbald, wat erg leuk is met alle internationale studenten. Alhoewel het kijken toch opzienbarender is. Je kunt hier namelijk ’s avonds en ’s nachts gewoon de universiteit binnenkomen met een speciale pas en in een collegezaal gaan zitten om een film te kijken of dus… een voetbalwedstrijd. Vooral de wedstrijden Barca-Real zijn mooi met al de fanatieke Spanjaarden. Als je hier ’s ochtends vroeg nog een lege chipszak tegenkomt in de collegezalen zal dat waarschijnlijk niet van een vorig college zijn geweest;)

Deze maand heb ik ook nog een trip naar Tallin, de hoofstad van Estland, gemaakt. Met een cruiseschip vol met studenten (ongeveer 2000, waarvan ongeveer 200 uit Växjö ) zijn we van Stockholm naar Estland gevaren. Onderweg was het, op zijn minst gezegd, erg gezellig. Deze trip heeft de naam “Seabattle” en doet zijn naam ook aardig eer aan, vooral ’s ochtends vroeg. Tijdens het buffet (wat echt heel goed was) op de eerste avond was er namelijk de mogelijkheid om gratis een bijpassend drankje te nuttigen… en dat 2 uur lang. En als iets gratis is, ben ik nog steeds een echte Nederlander! Na dit buffet kon je kiezen uit verschillende discotheken op de boot waar je heen kon gaan. Daar brachten we de avond verder door en zijn we tot in de late uurtjes gebleven totdat we terug naar onze eigen cabine gingen. Deze deelde ik met Anja, Coline en Laurens waar ik ook mee naar Lapland ben geweest.

De volgende ochtend kwamen we aan in Tallin. Toen ik naar buiten keek, dacht ik even dat ik nog droomde… maar de zee hier bleek toch echt nog totaal bevroren te zijn. De zon scheen echter wel, dus het was een mooie dag om deze Baltische stad te bezoeken. Het centrum van Tallin had een beetje weg van een Middeleeuwse stad met de gevelborden en de vele kasseien. Na een korte citytour kwamen we andere studenten tegen uit Växjö en hebben we een mooi terras uitgezocht op het centrale plein. Daar zijn we de rest van de dag blijven hangen totdat de boot weer terugging naar Stockholm. Hoewel deze nacht iets minder heftig was dan de vorige, was het ook weer erg gezellig.

Ook de serieuze kant van mijn verblijf hier gaat nog steeds prima. Op dit moment heb ik drie van mijn vijf vakken gehaald en ik hoop binnenkort mijn vierde vak af te ronden. Zweeds heb ik zelfs afgerond met het hoogst mogelijk haalbare punt, namelijk een A. Dit staat gelijk aan een 9 of een 10 in het Nederlandse systeem. Toch leuk! Verder ben ik hier nu bezig met het schrijven van mijn bachelorthesis. Het onderwerp is, simpel gezegd, de invloed van Zweden op de Europese Unie. Hopelijk kan ik achteraf verklaren hoe een klein land als Zweden een relatief grote invloed kan hebben op een dergelijke organisatie. Zo ver is het nu nog niet, dus ik hoop in de tussentijd hier nog enorm veel plezier te beleven en ook mijn laatste studiepunten te behalen.

Hej då,
Koen

  • 26 April 2011 - 18:02

    Wim En José:

    Hey Koen,
    Dat is weer even geleden dat we iets van je gehoord hebben, maar geen nieuws is goed nieuws he? Er zijn blijkbaar ook zoveel andere leuke dingen te doen. Het blijft erg leuk en boeiend klinken en het lijkt erop dat je nog niet zit te springen om terug te komen. Echt fantastisch allemaal en dan ook nog zulke resultaten!! Mooi hoor.
    Geniet er nog lekker van en succes met het schrijven van je bachelorthesis.
    Liefs en groetjes van de buren

  • 26 April 2011 - 19:25

    Marja & Gina:

    Koen, pojke, vad roligt (eindelijk. ...) igen en historia du läser!
    Och vilken underbar tid du har där!
    Låter riktigt bra-du-gräva.
    Allt vi lever våra liv här i Nederländerna kan säga är denna jämförelse: tråkigt.
    Så det är vad vi inte gör det.
    Njut!
    kära hälsningar från oss och hela kullen.

  • 26 April 2011 - 20:10

    Inge:

    Haa Koen,
    Wij dachten even dat je van de aardbodem verdwenen was omdat we niets hoorde... Maar jij bent gewoon veel te druk met leuke dingen en vergeet ons gewoon op de hoogte te houden ;). Maar wij vergeten jou niet hoor ;)
    Geniet nog van de laatste maandjes want voor je het weet ben je weer in het koude (nu warme, maar je weet niet wanneer dat weer over is) kikkerlandje!! Succes met je thesis!
    Gr Inge

  • 29 April 2011 - 22:18

    Margriet:

    Hoi Koen,
    Elke keer is het weer leuk om je verhalen te lezen. Eigenlijk zou ik ook wel n paar jaar student willen zijn! Wat n heerlijk leven zeg.
    Natuurlijk snap ik dat er ook geblokt moet worden hoor!
    Hey succes de komende tijd en laat gauw weer eens wat van je horen.
    X

  • 05 Mei 2011 - 17:44

    Johan De Buurman:

    Wat leuk om je reisverhalen zo te lezen en te horen dat het je zo goed
    gaat daar in het zweedse land.
    Ik wens je dan ook nog veel succes met de laatste dagen en het schrijven van je bachelorthesis.
    Kijk even naar je mail want ik ben aan het regelen dat je koffers weer naar Nederland toe kunnen.

    Groetjes Johan en de rest van de familie

  • 18 Mei 2011 - 19:23

    Lincey:

    Koen! Klinkt goeehoeed!Vooral die trip naar Talinn! Ik zie iedere keer pas veel te laat je bericht! Enjoy die laatste weekjes en tot snel! xxxxx

  • 30 Mei 2011 - 05:07

    Fam.Daamen:

    Koen Van Harte PROFICIAT met je 21e verjaardag, eindelijk "volwassen" !!!
    Geniet van je verjaardag.

    groetjes van ons allemaal uit de Tiggeltsestraat

  • 30 Mei 2011 - 12:08

    Ome Christ:

    Hoi Koen,.

    Proficat met je 21e verjaardag..
    Wordt er in Sweden ook aadacht aan besteed! Misschien heb je al genoeg geweest wn bewaar je dit tot de
    17e. We gaan het natuurlijk allemaal over 10 dagen horen!!!
    Koen ga nog vooral dat doen wat je in Sweden wilde doen want de tijd dring.
    Leuk om te lezen dat het politieke bloed ook albegint te kruipen. Jij slaat het gemeentelijke en landelijke over en gaat gelijk voor eueropees.

    Nog een prettige dag
    ik wilde je een smsje sturen!, maar dacht snel dit gaat ten koste van Koen zijn studentenbudget.

    groet ome christ

  • 01 Juni 2011 - 08:18

    Gina:

    Koen, alsnog van harte gefeliciteerd met 21 ste verjaardag. We hopen dat je een leuke dag hebt gehad. Geniet nog van je laatste dagen in Zweden en we zien je binnenkort op jullie verjaardagsfeest.
    Groeten en liefs van ons allemaal, Marja, Huub, Ninke, Sjoerd en Gina uit Eindhoven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Växjö

Studeren in Zweden

Recente Reisverslagen:

13 Juni 2011

Back home

26 April 2011

Vår i Sverige

17 Maart 2011

Lapland, visite (en de rest van de maand)

17 Februari 2011

Dett är vinter och kallt

21 Januari 2011

Eerste week in Zweden

Actief sinds 27 Dec. 2010
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 19131

Voorgaande reizen:

14 Januari 2011 - 10 Juni 2011

Studeren in Zweden

Landen bezocht: