Lapland, visite (en de rest van de maand) - Reisverslag uit Växjö, Zweden van koeninzweden - WaarBenJij.nu Lapland, visite (en de rest van de maand) - Reisverslag uit Växjö, Zweden van koeninzweden - WaarBenJij.nu

Lapland, visite (en de rest van de maand)

Door: Koen

17 Maart 2011 | Zweden, Växjö

Hoi allemaal,

Na een vrij drukke maand, met een schitterende reis naar Lapland en hoog bezoek uit Nederland, wordt het wel weer tijd voor een nieuw verslag. Ook heb ik mijn eerste studiepunten binnengehaald. Toch ook mooi meegenomen;)

Eind februari ben ik naar Lapland geweest met Laurens, Coline en Anja. De treinreis erheen duurde zo'n 20 uur en de terugreis was zelfs 24 uur, maar dat was het zeker waard! Toen de binnenkant van het raam ging bevriezen, wisten we dat het nooit ver meer kon zijn.

Aangekomen op het station in Kiruna (=stadje in het noorden van Zweden) werden we door Juve naar een huis gereden waar we speciale kleding moesten aantrekken. Juve was een Sami-man (=nomadenvolk in Lapland) die zijn Engels had geleerd door te kijken naar films van Bruce Lee! Hij vertelde ons verhalen over bevroren neuzen en delen van je gezicht... Dus dat we maar beter wat extra kleren aan konden doen.

Uiteindelijk zijn we naar een kamp zonder stromend water gereden met een snowmobiel, bij gebrek aan een weg. Bij aankomst kregen we rendiersoep en mochten we de rendieren daarna eten geven. Beetje raar gevoel toch;) We moesten water gaan halen voor te drinken en koken in het bevroren meer en vuur gaan maken met zelfgehakt hout voor in de slaapcabines. 's Avonds hebben we elandbiefstuk gegeten met zelfgemaakt brood en zijn we naar het meer gelopen voor een schitterende ervaring... Het Noorderlicht!

Sowieso had ik nog nooit zo veel sterren gezien bij elkaar, maar dit bewegende licht in de lucht was echt heel bijzonder!

De dag erna zijn we met husky's terug naar de stad Kiruna teruggereden in temperaturen rond de -40 graden Celsius. Het was een schitterende tocht, maar aan het gejank van die husky's te horen hadden zelfs zij het koud!
Daar aangekomen hebben we nog boodschappen gedaan voor het diner, maar het leek wel of we op de filmset van 'The Day after Tomorrow' waren gekomen. Dat hield ons er niet vanaf om snel even de zwembroek aan te trekken voor een foto. Je komt immers niet zo vaak in Lapland, dus die kans moesten we grijpen:P

De volgende dag zijn we door Juve naar het centrum gereden en hebben we de bus gepakt richting het ijshotel. Dit hotel is alleen gebouwd van ijs en sneeuw! De kunstwerken die ze hadden gemaakt van de kamers waren geweldig en een drankje uit een glas van ijs maakte het helemaal af.
's Avonds hebben nog een restaurantje bezocht, waar ik voor de tweede keer eland had gegeten (en nog steeds geen in het wild heb gezien:P). Daarna zijn we naar een hotel in het centrum gegaan, waar we al onze bagage hadden gezet.

De volgende ochtend zijn we weer terug naar Växjö gegaan, maar niet voordat we hadden genoten van 24 uur in de trein;)

Het weekend erop hebben Frank, Mike en Ralph de overtocht richting Zweden aangedurfd. Was een erg geslaagd weekend! Vooral erg veel cultuur gesnoven, maar in het carnavalsweekend kan je ook niet veel anders verwachten;) Als ik de volgende keer iets te diep in het glaasje heb gekeken, weet ik dat een bezoekje aan het tropische zwembad een prima idee is!

Vorig weekend is my family overgekomen uit Nederland. Was erg leuk om ze weer te zien! Mi lilla systrar Hilde, Rosa en Veerle hebben op mijn kamer overnacht en mi pappa och mi mamma hadden een appartementje in de buurt (Heb maandag Zweeds tentamen, dus moet al een beetje oefenen;))
Na een bezoekje aan de campus en aan het centrum van Växjö, zijn we de dag erna naar Malmö gegaan. Een stad in het zuiden van Zweden. Was een leuke stad, maar het was er zelfs voor een Zweedse stad erg rustig. En dat zegt wat! Want over het algemeen is het hier nergens echt heel druk. Het winkelcentrum in Malmö was de moeite waard en de wolkenkrabber die lijkt also hij ronddraait was ook erg speciaal.

Op maandag zijn we nog naar de eerste IKEA in Älmhult geweest. Die ligt hier een uurtje vandaan met de auto. Leuk om te zien hoe een klein fabriekje zo immens is geworden. Het museum was eigenlijk niet open, maar een Zweedse vrouw was zo aardig om voor ons een uitzondering te maken.
Het was een korte tour van het eerste IKEA-bankstel tot de verschillende catalogi die in een oplage van 175 miljoen (!) worden gedrukt.

Het is ook wel grappig dat er hier op de universiteit een speciale afdeling is waar bijna alleen maar spullen voor de IKEA worden ontworpen. Het studeren gaat hier trouwens ook allemaal goed. Mijn eerste vak Marketing Strategy heb ik afgesloten en het volgende vak over Europa is nu halverwege. Voor Zweeds heb ik deze week een mondeling gehad en heb ik volgende week tentamen. Hopelijk met een goede afloop!

De komende weken zullen waarschijnlijk niet zo spectaculair zijn als de afgelopen maand, maar dan kan ik me hopelijk even op de serieuze kant gaan richten;) En met tripjes naar Estland en Stockholm in het vooruitzicht moet dat toch wel gaan lukken!

Hej då!
Koen

• 17 Maart 2011 - 13:38

Hilde:

Leuk verhaal heb je er weer van gemaakt! Succes met je Zweedse tentamen!
    Xx

• 17 Maart 2011 - 13:39

Margriet:

Hallo Koen,
    wat leuk om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt en zeker dat je studie naar wens loopt. Dank je wel ook dat je de 22ste jl. aan me dacht. Wij waren toen in Thailand. We hadden daar i.t.t. tot jouw trip erg warm. Het is n fantastisch ervaring om eens een heel andere cultuur te zien, ruiken en te proeven. T.z.t. hoor je er vast nog meer van.
    Koen heel veel succes weer met je studie. En geniet van al het leuks eromheen.
    Liefs uit Bergen op Zoom

• 17 Maart 2011 - 13:42

Eus:

Wow, wat een pracht verhaal. Noorderlicht lijkt me fantastisch!
    Ook apart eerst rendierensoep en daarna ze te eten geven. Knappe jongens die lappen. Alleen geen stromend water bij -40, minpuntje..;-)
    Lycka med din examen!

• 17 Maart 2011 - 13:50

Geerte:

Heee Koen,
    Jouw lapland reis klinkt zeker ook heel erg gaaf. Lijkt erop dat we deze maand zo'n beetje hetzelfde hebben gedaan; lapland en hoog bezoek uit Nederland;). Maar weet je al wanneer je naar Stockholm gaat, kan ik even kijken of ik het er tussen kan proppen of je kan natuurlijk ook naar Helsinki komen;)
    xx

• 17 Maart 2011 - 15:48

Oma En Opa Nuenen:

Schitterend zo'n ervaring en dan ook nog goede resultaten dat is wel heel bijzonder!! Van het "hoog bezoek"hebben we inmiddels ook de foto's gezien, heel mooi. Alleen wat koud om naar te kijken..! Succes met je Zweeds tentamen.
    Groetjes

• 17 Maart 2011 - 16:08

Angelica:

Super gaaf zeg Koen! Echt heel leuk dat je dat allemaal doet daar, pak je toch mooi een heleboel onvergetelijke ervaringen mee! En dan ook nog eens Stockholm en Estland in het vooruitzicht! Echt super!

Heel veel plezier en succes daar, en ben benieuwd naar je Zweeds :-)

Xxxx

• 17 Maart 2011 - 16:47

Oma En Opa Nuenen:

Wij vonden elandbiefstuk erg lekker, vond jij dat ook? In dierenrijk Europa in Nuenen hebben ze ook elanden, dus als er een gemist wordt weten we hoe het komt.Lieve groetjes

• 17 Maart 2011 - 19:01

Marja En Gina :

Wat leuk om allemaal te lezen! En wat doe je geweldige ervaringen op. Geweldig ook dat het met je studie goed gaat. Wij hopen dat je nog hele fijne maanden hebt en we volgen je op de voet. Hopelijk zien we elkaar de komende zomer weer eens om bij te praten. Succes met je Zweedse tentamen. Groetjes en liefs van ons alle vijf uit Eindhoven

• 17 Maart 2011 - 19:41

Erwin Ooms:

Hey Ssssssu-pervriendje!!
    Wat een heerlijk verslag om te lezen. De trip naar Lapland, met het Noorderlicht: geweldig. Ik dacht altijd dat heel veel ´noorderlicht-toeristen' van een kouwe kermis thuiskwamen omdat het zien hiervan niet zo vanzelfsprekend blijkt.. Mooi dat, hoe dan ook dit bij jou niet het geval was!
    Wij missen jou wel een beetje bij de voetbal hoor... Al moet ik eerlijk zeggen dat sinds jij wegbent we nog niet verloren hebben.
    Tot snel, de tijd vliegt dus geniet ervan!
    Gegroet, Erwin

• 19 Maart 2011 - 07:00

Tante Marian:

Hey Koen, wat een ervaring zeg! Leuk om je verhaal weer te lezen.
    Veel succes met je zweeds!
    Groetjes van Tante Marian en Ome Ad

• 19 Maart 2011 - 19:00

Din Lilla Syster:

succes met je zweedse tentamen!:D
    is dat ook op die universiteit die wij nu hebben gezien??
    tot over 3 maanden ofzo!:)
    xx Veerle (ik zit trouwens op de nieuwe minilaptop, die is eigenlijk van mama!)

• 20 Maart 2011 - 09:26

Ome Christ:

Hoi Koen,

Na al die ervaringen en drukte, leuk dat je voor ons als achterblijvers weer wat ervaringen deelt.
    Goed te lezen dat je in het rijsbergse weer twee weekenden bent bijgespijkerd! Je zou bijna de taal va ons dorp verleren.

Zo zie je maar wat zo'n studie je naast de theorie je ook veel levenservaring mee geeft. Hoop dat je nu zonder al die spectaculaire uitjes, ons over een maand weer wat leuks heb te melden.

groetjes en succes
    ome christ

• 23 Maart 2011 - 11:20

Marieke:

Koen! Leuke update! En stoer verhaal over het Lapland-avontuur, volgens mij kon het zo in de film haha! En hoe ging je zweeds tentamen of nog niet gehad? Je klinkt iig als een native speaker! :p Veel plezier in Estland en Stockholm! xxx

• 25 Maart 2011 - 10:31

Wim En José:

Hey Koen,

Hier ook van ons nog even een (late) reactie.
    Leuk verhaal weer hoor. Wat een mooie ervaring in Lapland.(maar wel koud!!) Jouw ouders en zusjes stralen weer helemaal nu ze je weer hebben gezien.
    Wel een luxe leventje hoor: alles om je heen even meepakken en ook je studiepunten nog binnenhalen.
    Geniet er nog lekker van.
    Liefs van je buren

• 26 Maart 2011 - 10:16

Fam.Daamen:

Hallo Koen,
    Aan je verhalen te horen gaat 't je allemaal prima af daar, fijn dat je pa en ma en je zussen nu ook gezien hebben hoe je daar bent, 't beste en veel succes met alles.
    groetjes van ons allemaal uit Tiggelt

• 28 Maart 2011 - 17:26

Conny,johan,stef En :

Hoi Koen,
    Wat een mooi verhaal, en wats moet dat mooi zijn geweest zo in dat koude lapland.
    Verder wensen wij jou nog een mooie en leerzame tijd daar in het mooie zweden.
    En Koen Hartstikke Bedankt voor je kaart die wij afgelopen vrijdag kregen voor ons 12 1/2 jarig huwelijk dat was een te gekke verassing.
    Koen het ga je goed.
    Groetjes de Buren Conny, Johan, Stef